D'abord deux livres qui ont l'air pas mal et très complémentaires, l'un est déjà sorti, et l'autre est en cours de publication (tous les deux en anglais, mais bon pour les meilleurs monographies en cinéma il faut souvent passer par là), le premier aux éditions Director's cut, et le second aux éditions BFI :
1) The Cinema of Takeshi Kitano: Flowering Blood (de S. Redmond) is a detailed aesthetic, Deleuzian, and phenomenological exploration of Japan's finest currently-working film director, performer, and celebrity. The volume uniquely explores Kitano's oeuvre through the tropes of stillness and movement, becoming animal, melancholy and loss, intensity, schizophrenia, and radical alterity; and through the aesthetic temperatures of color, light, camera movement, performance and urban and oceanic space. In this highly original monograph, all of Kitano's films are given due consideration, including A Scene at the Sea (1991), Sonatine (1993), Dolls (2002), and Outrage (2010).
Sortie : Janvier 2013
2) Kitano Takeshi (de A. Gerow) : The award-winning art film "Hana-Bi", the stoic gangster elegy "Sonatine", the surfer romance "A Scene at the Sea", the absurdist comedy "Getting Any?", the entertainment samurai spectacle "Zatoichi" - very different films made under one name "Kitano Takeshi." Who is this varied and sometimes elusive "Kitano Takeshi"? What relationship does he have to "Beat Takeshi," the name he also uses as an actor and immensely popular media personality in Japan? Is he an artistic auteur in the traditional sense, offering a singular vision easily identifiable in all his work, or a new kind of star who manages multiples identities, strategically changing them from film to film and situation to situation? This book will explore these issues of auteurship and stardom in the films of Kitano Takeshi especially as they relate to problems of personal and national identity in a Japan confronting an age of globalization. Starting in his early days as one side of a stand-up comedy duo, Kitano has used pairs throughout his films to deftly play out a liminal space between cinema and television, traditional and modern, Japan and the world. Combining a detailed account of the situation in Japanese film and criticism with unique close analyses of Kitano's films from "Violent Cop" to "Takeshis", the author, a renowned expert on Japanese cinema who himself participated in the debates about Kitano in Japan, relates the director to issues of contemporary cinema, Japanese national identity, and globalism.
=> En gros, le premier analyse les films pour eux-mêmes, tandis que le second le fait dans son contexte culturel. D'après Midnight Eye, il s'agit de la meilleure référence actuelle.
En français, il y a Takeshi Kitano : outremarge (de Benjamin Thomas), mais rien que le synopsis a tout l'air de quelque chose d'alambiqué :
3) "Cet été-là, une mer la plus paisible qui soit". Cette traduction du titre original du troisième film de Takeshi Kitano, A Scene at the Sea (1991), évoque déjà un passé idéal, mais irrémédiablement hors de portée, en même temps que la figure de l'océan comme promesse de plénitude. Ce livre, avant d'offrir une plongée dans les films d'un des réalisateurs les plus emblématiques du septième art nippon d'aujourd'hui, propose d'accompagner les héros de Kitano jusqu'à cette outremarge qu'est le bord de mer dans son cinéma. Pour y parvenir comme en terrain connu, il faudra emprunter avec ces héros, jusqu'au-delà de leur lisière, les chemins d'un cinéma de genre dont l'horizon d'attente est un monde d'insatisfaction profonde. Il aura fallu saisir la douleur d'un "être-au-monde" hybride auquel fait écho une esthétique composite. Il sera impérieux, enfin, d'entendre ce que disent des personnages féminins dont le mutisme est loin d'être une absence.
Enfin il y a le classique et première monographie publiée aux E.U. : Beat Takeshi Vs Takeshi Kitano (de Casio Abe), qui a l'air d'être un peu la synthèse des points de vue des deux premiers bouquins présentés en haut, mais moins récent malheureusement et incomplet (ça s'arrête à Dolls) :
4) Despite his impact on contemporary cinema, very little critical work on Kitano's films exists in the United States. Abe’s book, originally published in Japan, combines a detailed look at Kitano’s filmography with an incisive critique of the consumerist culture which Kitano's films play against. It is also purportedly Kitano’s favorite book on his own work. This translation of Abe’s writings on Kitano has been updated with articles that discuss Kitano’s most recent releases, up to and including Dolls (2002), as well as extensive appendices and footnotes. Abe is one of Japan's preeminent cultural critics, and his book gives a rare and insightful look into the workings of one of the largest media cultures in the world. This will be the first book devoted exclusively to Kitano’s work to be published in the United States. Beat Takeshi vs. Takeshi Kitano is the first volume in Kaya’s "Wicked Radiance" series, which examines the work of a new wave of Asian filmmakers who are reshaping contemporary cinema.